یک روش جراحی برای درمان نوروپاتی دیابتی

اگر شما با نوروپاتی دیابتی درچالش هستید، ممکن است گزینه ی جراحی برای درمان بیماری شما مناسب باشد، این نوع جراحی که به منظور رفع فشار بروی  اعصاب انجام می شود، surgical nerve decompressionنام دارد.

این روش برای اولین بار توسط دکتر Lee Dellonجراح پلاستیکو استاد جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه جان هاپکینز انجام شد.

دربدن نقاط خاصی به عنوان نقاط فشار بر عصب وجود دارد،  دراین نقاط، اعصاب از نوارهای  فاسیای نازکی عبور می کنند، چنانچه عصب در داخل یکی از این نوارها متورم شود، تحت فشار قرار می گیرد وعلایم نوروپاتی در فرد ظاهر می شود. رایج ترین نقاطی که ممکن است  اعصاب تحت فشار قرار گیرند مچ، آرنج، شانه، زانو، مچ پا، رو وکف پا می باشند. هر چه اعصاب از نخاع دورتر باشند احتمال بروز  چنین مشکلی درآنها بیشتر خواهد بود. علایم  این عارضه دراعصاب، بروز دردهای شدید یا ایجاد بی حسی است.

جراحی

درهنگام جراحی پس از شناسایی عصب تحت فشار، جراح عصب را از بافتی که درآن گیر افتاده است آزاد می کند، اینکار با هدف کاهش درد و بی حسی انجام می شود و به عصب  فرصت می دهد تا به حالت طبیعی خود برگردد.

همه ی افراد مبتلا به نوروپاتی واجد شرایط برای این عمل جراحی نیستند، ابتدا باید بیمار توسط پزشک معاینه و بررسی گردد تا وضعیت اعصاب محیطی بیمار و شدت تخریب اعصاب مشخص گردد. برای این کار پزشک از ابزار PSSD یا Pressure Specified Sensory Device استفاده می کند.

 این دستگاه میزان فشاری را  که برای ایجاد حس لمس برای بیمار لازم است، نشان میدهد. بر اساس میزان فشار لازم، پزشک می تواند قابلیت عصب را برای بازگشت بحالت طبیعی بررسی کند و امکان انجام این جراحی را برای بیمار تایید نماید. بیمار در این صورت، با یک روش جراحی سرپایی 2 ساعته هر بار یک پا، جراحی می شود. این جراحی معمولاً توسط یک متخصص جراح پلاستیک که دوره ی جراحی اعصاب محیطی را گذرانده است، انجام می شود.

همه ی مراقبین بهداشتی با روش جراحی رفع فشار بر عصب  برای درمان نوروپاتی موافق نیستند. آنها دلیل عدم توافق خود را فقدان کارآزمایی های تصادفی کنترل دار در مورد ارزیابی این روش جراحی و این واقعیت که علت اولیه ی نوروپاتی دیابتی، فشار بروی عصب  و به دام  افتادن اعصاب نیست، عنوان کردند.

درحال حاضر کارآزمایی های بالینی بیشتری برای ارزیابی جراحی رفع فشار برعصب در حال انجام است و شواهد زیادی  در مورد اثربخشی این روش گردآوری شده است.

اگر شما به نوروپاتی مبتلا هستید در مورد این روش جراحی با پزشک معالج خود مشورت  کنید، ممکن است این روش گزینه ای واقع گرایانه برای از بین بردن درد و بی حسی اندامهای شما و بازگرداندن قابلیتهای طبیعی اعصاب باشد.

منبع :

www.diabeticconnect.com/diabetes-information-articles/general/2010-nerve-decompression-surgery-for-diabetic-neuropathy#ybD5YsfzKMS5b4He.99